Meerbegaafdheid

Aangepast aanbod voor meer- en hoogbegaafde kinderen
Kinderen die de lesstof snel beheersten en waar sprake is van meerbegaafdheid hebben een aangepast aanbod nodig. De Fontein hanteert een protocol om te bepalen of een kind al dan niet meerbegaafd is, zodat ook deze groep kinderen zich optimaal kan ontwikkelen.

Extra uitdaging met ‘compacten en verrijken’
Op onze school wordt aan kinderen die een extra uitdaging nodig hebben via ‘compacten en verrijken’  de mogelijkheid geboden voor rekenen en taal extra uitdagende lessen en taken te maken.

Manifesto

Fiers scholenvereniging streeft naar een passend aanbod voor alle kinderen op de eigen scholen. Hierbij is speciale aandacht voor kinderen in het hoogbegaafdenspectrum. Op de scholen van Fiers worden aan de speciale behoeften van deze leerlingen tegemoet gekomen door middel van het compacten en verrijken van de lesstof in de klas. Daarnaast is er voor deze leerlingen de mogelijkheid om extra uitdaging te krijgen in een kleine groep met passende peers.

In enkele gevallen is deze ondersteuning niet toereikend of staat het kind op de school alleen in zijn hoogbegaafdheid. Voor deze kinderen biedt Fiers een speciaal programma buiten de eigen school. Dit noemen wij Manifesto.

Met Manifesto biedt Fiers verschillende mogelijkheden om deze kinderen, naast extra uitdaging op hun niveau, te kunnen begeleiden in de ontwikkeling van de executieve functies en te oefenen met ‘leren leren.’ Deze voorziening is gericht op de kinderen uit de groepen 5 t/m 8 en wordt gezien als een toevoeging op het plusprogramma dat deze leerlingen op hun eigen school volgen en een passende mogelijkheid voor deze leerlingen om in aanraking te komen met gelijk denkende leeftijdsgenoten.

Bij Manifesto komen de kinderen iedere woensdagmorgen een deel van de ochtend bij elkaar op cbs Paul Kruger in Coevorden. Hier worden zij projectmatig uitgedaagd om zich verder te ontwikkelen, zowel op het gebied van hun eigen talenten als ook op het gebied van de ontwikkeling van de executieve functies, het ‘leren leren.’ De kinderen krijgen de mogelijkheid om op andere dagen op hun eigen school verder te werken aan de opdrachten die ze vanuit de plusklas krijgen.

Om deze voorziening te organiseren is er binnen de vereniging een werkgroep opgericht. Deze werkgroep heeft criteria opgesteld waaraan de kinderen moeten voldoen die in aanmerking komen voor Manifesto. Hierbij wordt zowel gekeken naar de toetsresultaten als ook naar de kindkenmerken en leer- en ontwikkeluitdagingen van het kind, en de mogelijkheden van de school om hier aan tegemoet te komen. De ouders van kinderen die hiervoor in aanmerking komen, worden daarvan door de eigen school op de hoogte gebracht. De aanmelding verloopt vervolgens via de school.